De 10 gouden tips voor hét perfecte sollicitatiegesprek!

Dé 10 Gouden Tips Voorbereiding Sollicitatiegesprek

“Een goed begin is het halve werk” Een mooie slogan maar hoe betrek je dit op jouw aankomend sollicitatiegesprek? Solliciteren is niet iets wat je iedere dag doet, laat staan dat je precies weet wat je mag verwachten, wie je tegenover je krijgt en wat er zoal gevraagd gaat worden.

In mijn werk als (sales) carrière adviseur kom ik het iedere dag tegen, sollicitanten die met een halve voorbereiding een sollicitatiegesprek ingaan zonder te weten wat exact hun DOEL is van het gesprek. Natuurlijk hebben zij van tevoren de website bezocht van het bedrijf waar zij het gesprek hebben en weten zij met wie ze het gesprek hebben maar er is meer!!

Om te zorgen dat jij maximaal voorbereid bent, hierbij de 10 Gouden Tips die ervoor zorgen dat jij een briljante eerste indruk achterlaat bij de toekomstig werkgever;

1)     JOUW KWALITEITEN:

Zorg dat je voorafgaand aan het gesprek goed weet wat jij als toekomstig werknemer komt toevoegen aan het bedrijf. Weet waar jouw kwaliteiten liggen en welke concrete voordelen deze kwaliteiten de werkgever kunnen opleveren in de job waar jij op solliciteert. Bijvoorbeeld, ik ben zéér resultaatgericht ingesteld en deze kwaliteit komt goed van pas in de new business rol waar ik op solliciteer. Ofwel, waarom moet het bedrijf voor JOU kiezen?

2)     JOUW BEHOEFTES:

Misschien wel de meest belangrijke van alle 10 de punten!! Weet waar jouw behoeftes liggen als het gaat om een nieuwe baan bij een nieuwe werkgever. Zorg dat je deze punten concreet maakt en wederom aan de hand van praktijkvoorbeelden weet te verduidelijken. Ook kan je aan de hand van deze punten voorafgaand aan jouw gesprek goede vragen bedenken die je stelt in het gesprek om er zodoende achter te komen of een bedrijf en functie ook écht bij jou past. Zo is een leuk bedrijf met leuke collega`s NIET concreet. Een goed voorbeeld zou kunnen zijn, ik wil graag werken voor een innovatief bedrijf waar technologie voorop staat en waarbij ik mij continue verder kan ontwikkelen door mee te gaan in de laatste trends en ontwikkelingen in de markt. Een concrete vraag in jouw sollicitatie gesprek zou dan kunnen zijn, “Hoe innovatief is het bedrijf en hoe blijft het personeel op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen in de markt?

3)     HET BEDRIJF:

Zorg dat je zoveel mogelijk te weten komt over het bedrijf. Achterhaal zaken als de missie en visie, de bedrijfscultuur, de producten en/of diensten die ze aanbieden en met wat voor type klanten doen ze zaken?

4)     DE CONCURRENTEN:

Welke concurrenten zijn er in de markt van het bedrijf en waar onderscheidt het bedrijf zich in ten opzichte van de concurrenten? Op het moment dat jij hierin goed doorvraagt, zal je zien dat JIJ diegene bent die het gesprek leidt!

5)     WELKE VRAGEN HEB JIJ?:

Zorg dat je gerichte vragen op papier hebt staan die gericht zijn op de meest belangrijke punten die JIJ wilt achterhalen. Je zit immers niet alleen op een verkoop stoel maar tevens ook op een inkoop stoel voor jezelf!! NEEM EEN SCHRIJFMAP MEE, en oh ja, MAAK HIER OOK ECHT GEBRUIK VAN!!!!! Maak tijdens het gesprek notities, zodoende neem je direct al een pro actieve houding aan en laat jij je van jouw professionele kant zien. Tijdens een klant gesprek doe je dit toch anders ook altijd??

6)     GESPREKSPARTNER(S):

Weet met wie jij het gesprek hebt en verdiep je van tevoren in deze contactpersonen door ze op te zoeken op LinkedIn. Hierbij is het belangrijk dat je weet sinds wanneer zij werkzaam zijn binnen het bedrijf, wat hun functie is en kan je gericht vragen stellen zoals “u werkt hier pas sinds een jaar zag ik op LinkedIn, wat is destijds reden voor u geweest om voor dit bedrijf te kiezen en wat zijn tot op heden uw ervaringen?

7)     DRESSCODE:

Let op jouw dresscode, zo is een stropdas bij veel bedrijven tegenwoordig niet meer gebruikelijk. Dit kan en mag je voorafgaand bij het plannen van een gesprek best vragen wat de dresscode is binnen het bedrijf!

8)     OP TIJD!:

Een flinke dooddoener om te zeggen, WEES OP TIJD, maar het verbaast mij hoe vaak sollicitanten te laat komen op hun sollicitatiegesprek. Redenen als file, trein niet op tijd en ik kon het niet vinden zijn écht NOT DONE! Hierin is gebruikelijk dat je maximaal 10 minuten van tevoren het bedrijf binnenstapt. DUS NIET ½ UUR of een UUR van tevoren!!

9)     AFSLUITING:

Zorg dat je voorafgaand aan het gesprek weet hoe JIJ het gesprek wilt afsluiten als het een interessant gesprek is geweest en jij graag door wilt naar een vervolgronde. Vraag hierin altijd om een concreet vervolg. Ofwel, dank voor het prettige en vooral interessante gesprek, ik zou graag verder met jullie in gesprek gaan, hoe nu verder? Tevens oprechte interesse tonen met de vraag, zou ik de afdeling waar ik kom te werken even mogen zien? Je wilt per slot van rekening toch weten waar je komt te zitten en met wat voor mensen?

10)  NAZORG:

Ik adviseer kandidaten altijd om na het gesprek jouw gesprekspartner te mailen met een bedankje voor de tijd en het fijne/inspirerende/interessante gesprek waarbij jij nogmaals jouw interesse aangeeft voor een spoedig vervolg van de procedure.

Neem deze tips ter harte en je zult zien dat jouw gesprekken vele malen beter verlopen. Heb jij nog aanvullende gouden tips?? Laat jouw comment achter onderaan deze blog.

Voor een gedegen (sales) carrière advies, neem contact met mij op!

JB recruitment vindt de privacy van haar kandidaten en sollicitanten belangrijk. Wanneer je solliciteert via deze website verzamelen wij informatie (persoonsgegevens, CV* en motivatiebrief).