5 redenen waarom bedrijven nieuwe sales medewerkers van buiten de branche zouden moeten aannemen:

Ik wil niet zeggen dat hiring managers te lui zijn om mensen te trainen en om die reden vaak kiezen om mensen uit de branche aan te nemen. Wellicht is het beter om te zeggen dat het niet gaat om luiheid maar dat zij simpelweg bang zijn om risico`s te lopen.

Ik spreek uit eigen ervaring(en) wanneer ik zeg dat juist salesmensen van buiten de branche het over het algemeen heel goed, zo niet beter doen dan salesmensen uit de branche. Zo heb ik zelf gedurende mijn sales carrière altijd gesolliciteerd op banen in branches (online media, financiële sector, facilitaire branche én arbeidsbemiddeling) waar ik destijds nog geen kaas van had gegeten.

Zodra ik startte in een vreemde (onbekende) branche begon ik altijd direct met héél veel vragen stellen. Zowel in meetings als ook bij de klant aan tafel. Alles wat mij onbekend was, wilde ik weten waardoor ik mijzelf vrij snel het vakjargon eigen maakte. Ook las ik mij na werktijd in door vakbladen en websites na te speuren zodat ik wist wat er speelde in de markt. Zodoende maakte ik mij alles eigen en wist ik welke trends en ontwikkelingen er speelde bij mijn klanten.

Ik ervaarde al vrij snel de voordelen als “outsider” om de simpele reden, klanten waren maar wat graag bereidt om mij alles te vertellen over de branche (soms zelfs iets te veel in de vorm van vertrouwde marktinfo) waardoor ik veel meer kwam te weten dan menig collega boven tafel kreeg in hun sales gesprek.

Hierbij de 5 redenen waarom bedrijven nieuwe sales medewerkers zonder specifieke branche ervaring zouden moeten aannemen:

1)     Mensen zijn op termijn gewend om vanuit bekende paden te werken. Iemand die hiervoor in soortgelijke baan binnen de branche werkzaam is geweest zal zich minder snel afvragen waarom bepaalde processen, methodes, strategieën en beslissingen worden genomen dan iemand van buiten de branche.

2)     Als we gefocust zijn op omstandigheden om te leren over de nieuwe branche zullen we datgene toepassen wat we in andere branches hebben geleerd. De resultaten hierin kunnen vaak verbluffend zijn! Nieuwkomers in de branche zullen problemen/uitdagingen vanuit een ander perspectief bekijken en komen met nieuwe oplossingen.

3)     Mensen die keer op keer hetzelfde werk doen in dezelfde branche kunnen vastgeroest zitten in manier van werken en zullen veelal de zaken doen zoals zij gewend zijn deze te doen. Juist nieuw salesbloed aan te nemen van buiten de branche zal de organisatie ten goede komen om de functie en de manier van werken te heroverwegen en tot nieuwe inzichten brengen.

4)     Mensen aannemen van buiten de branche zal jou als manager uitdagen! Je zal deze nieuwe medewerker op een andere (nieuwe) manier moeten instrueren en inwerken. Je zal vragen gesteld krijgen die jou aan het denken zetten en die je wellicht ander nooit gesteld zou krijgen.

5)     Zodra je iemand van buiten de branche hebt aangenomen zal je nieuwe ideeën aangereikt krijgen. Een uiterst waardevol iets!

Wil jij ontdekken welke mogelijkheden er zijn in de markt van sales vacatures buiten jouw ervaring/branche? Neem contact met ons op om de diverse mogelijkheden te bespreken.

 

JB recruitment vindt de privacy van haar kandidaten en sollicitanten belangrijk. Wanneer je solliciteert via deze website verzamelen wij informatie (persoonsgegevens, CV* en motivatiebrief).